31 oktober 2013

alla helgona.






Det är en svår helg det här, Alla Helgona-helgen. Eller är det numera Halloween? Den ursprungliga svenska helgen har ett fint och något sorgset syfte: att lite extra minnas och hedra våra älskade som fått lämna jordelivet. På senare år har den amerikanska helgen Halloween gjort ett allt större intrång på vår gamla helg, med ett klart kommersiellt syfte. Jag kan dock inte komma ifrån att den är tilltalande för barnen, även om det för mig känns så där med att traska runt till grannar och tigga godis (jag känner lika inför påskens påskkärring:ande). Att få klä ut sig och kanske gå på någon festlighet är alltid kul. Och förhoppningsvis kan vi föra ihop de två helgerna utan att något behöver ta överhand. Ikväll har vi firat lite Halloween och på lördag tänker jag tända ljus och hedra våra saknade.






De senaste dagarnas hemmavarande (först VAB och sedan två dagars ledighet!) har verkligen gjort under med min inspiration! Till och med idag, när regnet hängt i luften precis hela dagen, och ljuset knappt gått att skåda, lyckades jag få till en liten fotosession. Dessutom med lillebror hemma! Jag kan önska att jag kunnat bjuda på en liten "behind the scenes", för medan jag arrangerade bilden och brände av några foton satt han fastspänd i sin matstol, mutad med pepparkakor. Och ja, kanske känner jag ett stygns dåligt samvete men jag lovar - det varade max fem minuter. Sen fick kameran snällt ligga till kvällen och två sovande barn.






Dessa små dekorationspumpor såg jag första gången förra året och när jag såg att de i år såldes på vår lilla lanthandel kunde jag inte låta bli! De tillför lite lagom med "pynt", och framförallt fina färger. Det här med att dekorera inför Halloween får jag väl krypa till korset och tacka USA för. Kommersiellt var det ja.






Till och med en döskalle fick komma med på bild - helgen till ära! Och det där lastpallsbordet lever farligt kan jag säga. Jag hoppas att min käre man under vintern kan få tid att svetsa ihop ett underrede till ett bord som jag ska gjuta en betongskiva till. Alla dessa planer...






En fin helg önskar jag - såväl Halloween som Alla Helgona!



2 kommentarer:

  1. Jag hoppas också de två högtiderna fortsätter leva sida vid sida!

    Löv å puss!

    PS. Ni åker snart väl?

    SvaraRadera
  2. Tack för titten ♥
    Så fint och mysigt! Glad halloween!

    SvaraRadera


Tack för att du vill lämna en hälsning här! Det gör mig glad och inspirerar. Frågor svarar jag på i kommentarsfältet.

~ Karin ~