18 maj 2015

uteliv.


Bild Pinterest.


Det tog nästan fyra år att vakna till liv och inse att till och med jag har ett trädgårdsintresse. Med rätt förutsättningar och lagom mängd ambition. Så i år är sommaren då vår trädgård ska få sig ett första lyft, även om myyycket mer finns att göra. 



Vi drömmer om att bygga en stor trall på framsidan av vårt hus men det är inte prio ett, dessutom kräver det bygget även förändringar i vårt befintliga uterum. Fram tills dess försöker vi nu få rätsida på den enda uteplats vi har för närvarande: baksidan. Uteplatsen ligger i ett direkt soligt läge fram till eftermiddagen, den ligger i vinkel och har en liten trätrall med trappa ner på stenplattorna. Plattorna är det tråkigaste enligt mig för där trivs ogräset och det har fått härja fritt under lång tid. Nu är det rensat och ena hörnet kommer prydas av en stor blomlåda i svart, liggande råplank, byggt i vinkel. Där i ska jag odla prydnadsgräs och andra lättskötta växter. Innanför kommer "uteköket" att finnas med grill och en arbetsbänk att tillreda mat vid. I år har vi  köpt en ny möbelgrupp från IKEA med mina favoritstolar Högsten, samma som på bilden högst upp. Under matplatsen ska vi ha en stor utematta i bast, kanske liknande denna. Några krukor med blommor och flera olivträd samt ett stort vitt segel får sätta pricken över i:et, sen hoppas jag vi är i hamn med en riktigt trevlig utemiljö på vår baksida!  



Inspirationsbild från Ellos.


Ovan ses min stora inspirationsbild inför sommarens projekt. Jag vill skapa en marockansk stämning, med mönstrade textilier och mjuka kuddar. Ljuslyktor och snygga detaljer som plockar upp stilen, drömmen hade varit ett golv av frosttåligt klinker likt det på bilden, men jag ska leta vidare efter rätt matta så länge. 



Bild Pinterest.


När jag ändå låter drömmarna flyga fritt måste jag visa bilden ovan. För en väldigt avlägsen dröm är att bygga ett liknande bygge  på vår tomt, där ett året-runt-anpassat uterum blir tillhåll i kvällssolen. Det optimala hade varit att kunna använda det som matrum i kombination med gäststuga, med glas från golv till tak och en känsla av att vara inne och ute samtidigt. Vi har en plats på tomten som idag är en inhägnad odlingsplats och där drömmer jag om en liknande lösning en vacker dag. 



Innan dess ska mycket annat göras, både inne och ute. Sommarens projekt inleds med att ordna uteplatsen helt klart, så vi har att göra innan sommaren får komma. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar


Tack för att du vill lämna en hälsning här! Det gör mig glad och inspirerar. Frågor svarar jag på i kommentarsfältet.

~ Karin ~